22 Ağustos 2008 Cuma

ATA YAPI YENİ KİMLİĞİYLE SEKTÖRDE DAHA İDDALI

ATA YAPI YENİ KİMLİĞİYLE SEKTÖRDE DAHA İDDALI

Levent Bektaşoğlu: ”Laminat parkenin çok fazla ayağa düşmesi iyi değil. Mutlaka tüketicinin laminat parke konusunda bilinçlenmesi lazım. Böylece müşteri kaliteyi aramaya başlayacaktır.”

1999 yılından bu yana parke sektöründe yer alan Ata Yapı, ithalatçı kimliğini geri plana çekerek yeniden yapılanıyor. Firma sahibi Levent Bektaşoğlu, Peli Parquet ile yaptığı bayilik anlaşması hakkında bilgi verdi.

Sizi ve firmanızı tanıyabilir miyiz? Parke sektörünü Ata Yapı olarak değerlendirir misiniz?
1999 yılının ikinci yarısında laminat parke sektörüne girdik. O zamanlar Fransa’nın Alsapan firmasıyla çalışıyorduk. Türkiye’ye ilk kilitli spot parkeyi biz getirdik. Bu birliktelik bu güne kadar devam etti. Daha sonra çeşitli çalışmalarımız oldu. Yoğun bir şekilde ithalata yöneldik. O zamanlar yerli üretim çok fazla yoktu. Türkiye’de yeni tanınan laminat parke pahalı bir üründü, bu yüzden sarfiyatı son derece azdı. Bu gün ise sarfiyat rakamları çok ciddi oranlarda arttı. Laminat parke piyasaya girince, marleyi neredeyse yok etti. Ayrıca masif parke, pvc ve duvardan duvara halıdan da pay aldı. Yakın zamanda laminat parkeye alternatif bir ürünün çıkacağını düşünmüyorum. Ancak laminat parkenin çok fazla ayağa düşmesi de iyi değil. Mutlaka tüketicinin laminat parke konusunda bilinçlenmesi lazım. Böylece müşteri kaliteyi aramaya başlayacaktır. 2000’li yıllarda laminat parke ciddi fiyatlara satılıyordu çok fazla yerli üretici ve ithalatçı yoktu. Sadece Avrupa’dan uygun fiyata spot ya da üretim fazlası dediğimiz ürünleri getiriyorduk. Tüketici bu şekilde uygun fiyatla buluşmaya başladı. Böylece laminat parke sektörüne giriş yapmış olduk. Daha sonra markalaşma çabamız oldu. 2005 yılına kadar Avrupa’dan ithalat yaparken daha sonra 2005 sonunda Çin’in kotaları kalktı ve Çin devreye girdi. Böylece mecburen iç pazarın talebi doğrultusunda Çin’e yöneldik. İlk başta Çin’de AC3 sınıf malzeme yaptık. Ama Çin’e karşılık karşımıza hep bir firmayı gösterdiler ve ucuz mal istediler, kalitemizi AC2’ye düşürdük. Hep toptancılara mal dağıttığımız için son tüketiciye ulaşamıyorsunuz. Ulaşamadığınız içinde onları bilinçlendirmek imkansız oluyor. Çin malı dendiği zaman ucuz ve kalitesiz mal akla geldiği için artık mecburen AC1 21 sınıf malzeme getirmeye başladık. Ama biz bunu da hakkıyla yerine getirmeye çalıştık. O dönemde çok kalitesiz mallar piyasaya sokuldu. Zaten minimize olmuş karlar ve sürüme dayalı bir satış sistemi vardı. Yani Çin ile iş yapmak çok zevk vermedi. Dolarla Euro arasındaki parite çok açılmaya başlayınca Avrupa’ya da yönelmek istemedik. Durum böyle olunca yerli üreticileri araştırmaya başladık ve Peli ile tanıştık. Firma olarak 2008 yılı planlamasında ithalatı düşürerek Peli Parquet’e ağırlık vermeyi uygun gördük.

Neden Peli Parquet ile çalışmayı seçtiniz?
Peli Parguet ile bayi antlaşması yaparak, firmanın İstanbul bölge bayiliğini aldık. Peli Parquet ülkede çok önemli bir boşluğu doldurdu. 2008 yılında markayı tanıtma sürecinden sonra bayilerimizi oluşturacağız. Peli Parquet’in diğer bir özelliği de, başında bulunan insanların açık fikirli olmasıdır. Zaten bu ilk çıktıklarında belli oldu. Çünkü Redloc denilen değişik bir kilit sistemi ile çıktılar. Ben bunun ararştırmasını Avrupa’da yaptım. Sadece bu kilit sistemi yüzünden Avrupa’da 70 sentlere varan farklar oluşuyor. Diğer yerli üreticilere göre bir fark yaratarak çıktılar yola. Hep yeniliğe açık olmak güzel bir şey. Bu kadar ithalat yapan Ata Yapı dönüp de Peli Parqet ile anlaşıyorsa bu da ithalatcının zihniyetini gösteriyor. Yani benim ülkemde doğru ürün varsa ben onu kullanırım. Laminat parke konusunda Türkiye çok iyi gidiyor. Avrupayı yakalamış, hatta geçmiş durumda. Peli Parquet’yi seçmemizdeki diğer bir neden de MDF ve HDF tesislerini kurmasıdır. Laminat parke üretiminde dışa bağımlı kaldığınız noktada sorunlar yaşıyorsunuz. İç pazarda talebin gittikçe artmasından dolayı, yerli üreticilerimiz kapasitelerini arttırıyor. Ancak hammadde konusunda dışa bağımlı kalındığı müddetçe sorunlarda beraberinde geliyor. Mesela biz, Çin olmadan önce 2004’e kadar her daim mal sıkıntısı çekerdik. Çünkü Avrupa, kendi üretimini Amerika ve Kanada’ya daha pahalı satıyordu. Bu yüzden Türkiye’ye mal vermek Avrupalı üreticinin pek işine gelmiyordu. Bu açığı spotla da dolduramıyordunuz. Bu yüzden yerli üretici de belli bir noktada ihracata yönelmek zorunda kalıyordu. Sonra Çin bu boşluğu haddinden fazla doldurdu. Fakat bu sefer de çok fazla ayağa düştü. Şimdi bunun toparlanması gerekiyor. Peli Parquet bu noktada boşluğu dolduran firmalardan biri oldu. Bahsettiğim gibi kilit sistemine yenilik gelmesi çok önemli bir şey. Şu anda yeni teknolojiyle HDF’ye direk baskı yapmak Peli Parquet’in çalışmaları arasında. Bunu çok yakından takip ediyorlar ve herşeyleri hazır. Bu durum sektöre nefes aldıracak. Bu gün kendi HDF tesisinizi kurmak çok önemli. Ayrıca dekor kağıdı ve overloy kağıdında dışa bağımlılık print hattının devreye girmesi ile minimize edilecektir. Böylece; ülkenizde güç sizde olacak ve fiyatlarda değişmeler gerçekleşecektir. Boyalı parke diye tanımladığımız, HDF’ye baskı malzemenin piyasaya oturması ile ucuz malzeme isteyen müşterilere ucuz malzeme, kaliteli malzeme isteyenlere kaliteli malzeme sunmuş olacaksınız. Ata Yapı, Peli Parquet’i çok önemsiyor. İstanbul bölge bayisi olarak elimizden geleni yapıp 2008 yılında Peli Parkeyi ülkeye tanıtacağız. 2008 yılını Ata Yapı olarak tanıtım ve promosyon yılı olarak belirledik. 6 milyon m2 olan üretimi, biz bölge bayileri eritecek kapasiteye sahibiz. Önemli olan bu noktada markayı tam anlamıyla oluşturmak. Turanlar Group sektörü çok iyi analiz ederek doğru ve akıllı adımlar atıyor. Bizlerden bilgi alıyorlar, zaten en önemlisi bilgi alışverişidir.

Ürün çeşitleriniz nelerdir?
Ata Yapı, kendi tescilli markası olan Saphire Floor’u şu anda Çin’den getirmiyor. Bunu altını çiziyorum. Piyasada çok beğenilen tutulan markamızı getirmiyoruz. Gerçek AC1 21 sınıf olan markamızı belirsizlikten dolayı getirmeme kararı aldık. Anti damping durumunun netleşmesi gerekir diye düşünüyorum. Peli Parquet ile gerçekleştirdiğimiz birliktelikten sonra ürünlerimizde Peli Parquet’e ağırlık vereceğiz.

Bayilik sisteminiz hakkında bilgi verir misiniz? Tanıtım ve pazarlama çalışmalarınız nelerdir?
Öncelikle bu malzemeye gönül vermek gerekiyor. Oturup çok basit fiyat pazarlıkları yapan kişlerlerle zaten çalışamayız. Turanlar Group yatırım yaparken, biz de markaya yatırım yapıyoruz. Bunun arkasını görmek lazım. Bu markanın iyi bir marka olduğuna, markanın arkasındaki fabrikanın güçlü

Hiç yorum yok: